JOE LYNN TURNER

Rock & rolt psycholoog of praatjesmaker?



Toen we enkele maanden geleden door Polydor gebeld werden of we een interview wilden doen met Joe Lynn Turner of Yngwie Maimsteen was de keus niet zo moeilijk. Het leek ons dat Joe Lynn Turner een dermate interessant verleden had dat hij daar zeker wat leuks over kon vertellen. Bovendien zat de man niet om een babbel verlegen. Ik moet zeggen dat Turner bepaald geen blad voor de mond heeft genomen tijdens het gesprek, maar tegelijkertijd vraag ik me af of alles wat Turner hieronder vertelde niet met een korreltje zout genomen moet worden. In ieder geval heeft Turner een eigen mening en daar kwam hij zonder schroom mee voor de dag. Joe Lynn Turner, een notaire praatjesmaker of een rock & rolt psycholoog en wonderdokter? Beoordeel dat zelf maar.

Als je met Joe Lynn Turner praat ontkom je er natuurlijk niet aan om over Rainbow te praten. Gitarist Ritchie Blackmore was de man die in 1981 de tot dan toe alleen bij insiders bekend zijnde zanger Joe Lynn Turner de kans van zijn leven gaf. Met Rainbow maakte Turner drie studio elpees en hij is natuurlijk ook te horen op 'Final Vinyl'. Hoe kijkt Turner terug op zijn Rainbow periode?

Ik kijk met liefde terug op die periode. Je weet dat tijd alle wonden heeft en alle problemen die we toen hadden lijken nu niet meer zo groot te zijn als ze toen waren. Met Ritchie heb ik nog steeds een uitstekende verstandhouding.

Rainbow ging uit elkaar na de elpee 'Bent Out Of Shape'. Wist je dat de band uit elkaar zou vallen?

De geruchten dat Deep Purple weer bij elkaar zou komen waren er al. En ik had plannen om een solo-elpee te maken. Dat was allemaal op het moment dat we 'Bent Out Of Shape' aan het opnemen waren. Na de laatste show in Japan hebben we in het vliegtuig op weg naar huis besloten dat Rainbow tijdelijk op vakantie zou gaan, waardoor Ritchie naar Deep Purple kon en ik mijn elpee kon gaan maken. Maar ik weet zeker dat Rainbow weer bij elkaar zal komen.

Ten tijde van 'Bent Out Of Shape' was Rainbow eigenlijk over haar hoogtepunt heen en was de populariteit tanende. Is het niet zo geweest dat Ritchie dat in de gaten had en daarom de band ophief. Volgens mij zat Blackmore helemaal niet te wachten op een reünie van Deep Purple, maar nu had hij tenminste een excuus om Rainbow op te heffen en via de voordeur bij Deep Purple binnen te stappen...

Zo zou je het kunnen zien. Ik vind het zelfs een accurate omschrijving. Rainbow had het wat moeilijk en met de come-back van Deep Purple was veel prestige en geld gemoeid. Zo komt er ook een punt waarop Rainbow weer bij elkaar komt met mij, Ritchie en drie nieuwe jongens, een nieuwe sound, enzovoort. Echt een band om de jaren negentig mee in te gaan.

Na Rainbow heb je met toetsenist Al Greenwood, gitarist Bobby Messano en drummer Chuck Burgi je solo-elpee 'Rescue You' gemaakt. Niet bepaald een succesvolle plaat. Ik vond met name de inbreng van gitarist Messano minimaal.

Die plaat is inderdaad veel te veel gericht op keyboards. Maar daar waren ook redenen voor. Voor mezelf kwam ik in een nieuwe situatie, een situatie waarop ik niet de totale controle had. De platenmaatschappij had te veel invloed op het geheel evenals producer Roy Thomas Baker. Ik liet me gewoon in de hoek drukken, met name door Roy. Ik had songs die stukken pittiger waren. Uiteindelijk mixte hij de gitaren te ver naar achteren, pakte alleen de popnummers en deze lul pikte dat allemaal maar. Ik vind het echter nog steeds een goede elpee. Helaas is de plaat echter verneukt door de maatschappij doordat ze geen promotie maakten. Ik sprak vandaag nog met James Rivera van Helstar. Hij vertelde me dat hij al tijden naar die plaat zoekt.

Elektra heeft er 100.000 geperst, die verkochten dat was het dan. Ik zag het bij die maatschappij niet meer zitten en wilde dan ook geen nieuwe elpee voor hen maken. Materiaal had en heb ik zat. Sommige van die nummers zijn gebruikt door anderen zoals bijvoorbeeld "Sweet Obsession" dat op de tweede Bonfire elpee 'Fire Works' staat. Ook Lee Aaron heeft enkele van mijn nummers gebruikt alsmede Jimmy Barnes. In eerste instantie was het 'Rescue You' project een bandproject, maar Elektra vond dat mijn kop en mijn naam op de hoes moest staan. Maar door de te grote ego's van Al Greenwood en Bobby Messano liep het mis. Ze dachten dat het hun band was, probeerden mij te zeggen wat ik moest doen. Ja, bekijk het even. Een band kan alleen functioneren als er sprake is van onderling respect. Maar in dit geval was er sprake van muiterij in de rangen en wilden ze mij gebruiken om iets te bereiken. Nou, iedereen mag mij gebruiken als het maar op een vriendelijke manier gebeurt. Ritchie lanceerde mijn loopbaan, maar alles ging op basis van wederzijds respect en daar was nu weinig van te merken.

In de periode 1985-1987 hebben we niet meer van je vernomen dan dat je nummers schreef met en voor anderen. Was je toe aan vakantie?

Inderdaad. Ik had de binding met alles wat voor mij belangrijk was verloren. Ik moest mezelf weer hervinden. De muziekbizz is zo'n koude, achterbakse en hypocriete wereld. Ik was teleurgesteld en dat ging ten koste van mijn creativiteit. Mijn idealen en dromen waren verstoord. Ik had tijd nodig om bij te komen me te bezinnen op de toekomst en om de batterijen weer op te laden. En op het moment dat de platenmaatschappij van Yngwie Maimsteen me benaderde vond ik het tijd om weer uit mijn schulp te kruipen. Ik was weer gezond, had er zin in en hier ben ik dan!

Je hebt gewerkt met Ritchie Blackmore, je werkt nu met Malmsteen. Ze zeggen dat die twee wellicht wel de moeilijkste mensen zijn om mee te werken. Beiden houden ze van klassieke muziek en....

(Turner onderbreekt me gewoon:) Ze hebben overeenkomsten, maar toch zijn ze zeer verschillend. Allebei kunnen ze humeurig, koppig en eigenwijs zijn. Dit is geen kritiek. Dit zijn gewoon feiten. Maar mede door mijn natuur kan ik toch met hen werken. Maar pas op, hè! Ik ben zeker geen kontekruiper. Maar als ik zeg 'fuck off, dan zeg ik dat wel iemand recht in zijn gezicht. Maar ik heb ook blijkbaar een 'nice guy' kwaliteit en de platenmaatschappij heeft dat blijkbaar gezien. Dus elke keer als er een of andere gitarist met allures is weten maatschappijen dat ze op mij kunnen bouwen omdat ik zelfrespect heb en me niet laat ringeloren. Ik word er dus op afgestuurd. Zie me maar als een leeuwentemmer die onbevreesd de kooi binnenstapt. 'Stuur Joe Lynn er maar op af. Die maakt er wel wat van'. Ik ben een ware rock & roll psycholoog, ha ha! Wie weet, wellicht kan ik later wel psycholoog worden -als ik stop met zingen!

Jij als zanger hebt natuurlijk je ruimte nodig. Het lijkt me dat Ritchie wat dat betreft een stuk inschikkelijker is dan Yngwie...

"Een juiste opmerking. En weetje waarom Ritchie een zanger meer ruimte geeft? Omdat hij veel rijper en meer volwassen is dan Yngwie. Ook dit is geen kritiek, hoor! Ik denk zelfs dat ik van Yngwie meer ruimte krijg dan dat hij ooit aan iemand gegeven heeft. Maar toch benadert Yngwie een nummer op een foute manier. Hij denkt namelijk in eerste instantie aan zichzelf, terwijl Ritchie uitgaat van het nummer en zichzelf niet centraal stelt.

Wat vinden de broertjes Johansson eigenlijk van die aanpak?

Ze zeggen niets, maar zijn het er ook niet mee eens. Ze hebben nu eenmaal niet de geloofwaardigheid en het succes om hun bek open te trekken. Ze worden onder de duim gehouden door Yngwie. Vergelijk het maar het Europe en Joey Tempest. Yngwie is de 'king of the jesters', terwijl ik de vrolijke vrijbuiter ben! Snap je nu waarom ik enkele jaren rust heb gepakt?

Het is bekend dat Yngwie graag teruggrijpt op oud materiaal van zichzelf. Hoeveel songs van 'Odyssesy' waren er eigenlijk klaar toen jij bij Rising Force kwam? Wat voor werksituatie trof je aan?

Yngwie 'rips himself off'! Hij loopt altijd te schreeuwen van: 'dit schreef ik toen ik zestien was'. 'Wow, te gek. Wanneer schrijf je weer eens iets nieuws', zeg ik dan. Laat ik het zo zeggen. Hij had enkele titels en van wat nummers had hij de basis.

"Krakatoa" en "Crystal Ball" had hij al, maar die nummers waren niet af. De titel "Deja Vu" had hij ook al, maar het nummer was nog niet eens geschreven. "Rising Force" had als oorspronkelijke titel "Lucifer's Friend", maar de platenmaatschappij wilde dat niet hebben. Ik heb die song mee naar huis genomen, opnieuw bewerkt en kwam voor de dag met een lied over de band. Ja, we zijn toch een "Rising Force", of niet dan? Maar Yngwie vertelt alles op een andere manier. Om heel eerlijk te zijn: er waren geen songs toen ik arriveerde. Wel waren er veel riffs en de arrangementen waren volkomen kut. Er was geen enkele ruimte voor zanglijnen en melodieen. Het was gewoon de ene solo na de andere.

Eigenlijk kun je hem dat toch niet kwalijk nemen. Yngwie heeft altijd zijn eigen zin gedaan en volgens mij vertelde hij de vorige zangers Jeff Scott Solo en Mark Boals wat en hoe ze moesten zingen...

Vandaar dat de platenmaatschappij iemand wilde hebben met geloofwaardigheid en zelfrespect. Hij moest nu wel inbinden en mij ruimte geven.

In mijn elpee-recensie schreef ik dat zijn platencontract op de tocht kwam te staan als 'Odyssey' commercieel gezien geen succes zou worden. Ik zat er dus niet naast.

Precies. De maatschappij vertelde me dat hij anders platen kon gaan maken op een tweesporen recorder in Hoboken, New Jersey als hij zijn koppigheid niet zou laten varen!

De 'Odyssey' elpee werd afgemixt door het duo Thompson en Barbiero. Wat is er volgens jou zo bijzonder aan die twee?

In ons geval stond er veel te veel op de elpee. Ik bedoel niet de nummers of zo, maar riffs en allerlei ditjes en datjes. We hadden gewoon iemand nodig die alles tot de juiste proporties terug kon brengen. Iemand die er een stukje finesse in aan kon brengen zonder echter de bandsound te verneuken. En Barbiero en Thompson hebben die capaciteiten in huis. In tien dagen hebben ze de hele plaat gedaan. Ik snap er nog steeds niks van. Tien dagen! Het zijn specialisten en daar worden ze ook naar betaald. Voor onze elpee hebben ze 50.000 Dollar ontvangen.

Eigenlijk hadden jullie in september als voorprogramma van Kiss door Europa moeten touren. Dat ging niet door omdat volgens Yngwie de zaken financieel slecht geregeld waren. Was dat zo of zat er meer achter?

We konden in die tijd ook als headliner touren in Japan en daar hebben we de voorkeur aan gegeven, mede ook omdat het financieel aantrekkelijker was. Het was gewoon het een of het ander. Maar eigenlijk zaten we ook een beetje in onze rats omdat we beloofd hadden om naar Europa te komen. Ik heb dat interview ook gelezen waarin Yngwie zei dat zijn vorige manager Larry Masor de zaken slecht had geregeld. Maar op 't moment van dat interview hadden die twee net met elkaar gebroken en ik denk dat Yngwie een beetje teleurgesteld was. Dat neemt niet weg dat hij dat nooit had mogen zeggen, zeker niet tegen de pers want ik weet niet eens zeker of de Kiss tour op financieel gebied wel zo slecht geregeld was als Yngwie zegt. Die manager heeft ook zijn best gedaan, maar Yngwie is een moeilijk mannetje.

In datzelfde interview ontkent Yngwie het gerucht dat er problemen zijn tussen jou en hem en dat jij na afloopt van deze tour vertrekt. Nu vraag ik het direct aan jou. Blaas jij binnenkort de aftocht?

Misschien. Ik heb namelijk andere mogelijkheden. Ten eerste mijn solocarrière, ten tweede Rainbow en ten derde is er een mogelijkheid om met Jason Bonham iets te gaan beginnen.

Laat ik het dan anders stellen. Je hebt voldoende materiaal en...

Ha, ik heb hopen materiaal, maar niet voor Yngwie! Ik heb wel enkele ideeën voor hem, maar het lijkt erop dat hij weer oude troep gaat herschrijven. Alles moet nog besproken worden. Ga ik nog een plaat met hem maken? Zo ja, onder welke omstandigheden? Krijg ik voldoende ruimte van hem? Wil hij luisteren naar iemand met ervaring of gaat hij verder met het neerpennen van wat losse akkoorden? Ik wil zijn eigen stijl niet van hem wegnemen, daarvoor heb ik teveel respect voor hem. Maar ik denk dat hij nog veel beter kan. 'Odyssey' kan verbeterd worden.

Maar je snapt toch wel dat hij een legende in zijn eigen gedachten is en dat het moeilijk voor hem is om geen eerste viool te spelen?

Met alle respect voor Yngwie, maar een man moet doen wat hij moet doen. Ik heb tijd en geld in dit project zitten. Ik hou van hem, maar als hij geen liefde terug kan geven, dan moet ik ergens anders naar toe. Ik heb mogelijkheden genoeg.

Mag ik stellen dat jij over een jaar of zo weer tourt met Ritchie Blackmore?

Misschien wel eerder.

Wat denk je van de Purple elpee 'Nobody's Perfect'? Volgens Roger Glover is het een eerlijke plaat...

Als dat eerlijk is, mogen ze die plaat van me houden. Die Purple elpee 'Scandinavian Nights', die is pas eerlijk. Ach, Ritchie heeft er zijn buik vol van. Hij kan niet goed opschieten met enkele figuren daar. Hij wil weg!

Michel van de Moosdijk, Metal Hammer/Aardschok, February 1989
Photos: Tom Farrington, Mark Weiss